Svar: Optøning af babymad

9. januar 2016

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Ditte

Tak for dit brev :)

Sundhedsstyrelsen har lavet følgende retningslinjer for frysning og optøning af babymad:

- Frys maden ned i emballage, der er beregnet til mad og opbevaring ved frost. Det kan være vist med "glas og gaffelsymbol", "is-krystal-symbol", eller der kan stå "til fødevarer" eller "til frost" på emballagen.

- Nedfrysningen skal ske hurtigt.

- Maden kan opbevares ca. 1 måned i fryseren, når temperaturen holdes på minus 18 grader eller derunder.

- Spædbarnemad, der har været frosset, må aldrig fryses igen. Den skal kasseres, hvis den har været optøet.

- Kød og fisk optøs i en skål i køleskabet. Optøning i en plastpose i koldt vand kan bruges, hvis det skal gå hurtigt. Optøning i varmt vand frarådes på grund
af stor bakterievækst.

- Frug og grønt, som skal koges, optøs direkte i gryden fra fryser. Herved bevares smag, vitaminer og mineraler bedst.

- Smag altid selv på maden før du serverer den til barnet - og brug en anden ske, end du bruger til dit barn.

- Grød kan i princippet også fryses ned i små portioner. Men vent med at tilsætte modermælkserstatning til grøden til efter optøning.

Omkring brug af mikrobølgeovn skriver Sundhedsstyrelsen:

- En ...

Annonce

... portion grød, frugt eller grøntsagsmos kan let tilberedes i mikrobølgeovn. For at få den rigtige konsistens, må du prøve dig frem og tilsætte mere eller mindre vand. Mælk og fedtstof tilsætte efter barnets alder.

- Husk at røre i maden, da mad i mikrobølgeovn varmes mest op i midten og mindre i yderkanterne. Følg desuden mikrobølgeovnens brugsanvisning og vejledning om tilberedning og kogetider.

Ud fra dette, så tænker jeg, at du kan varme grød, grøntsagsmos, kød, fisk osv. i en gryde, men du kan også vælge at varme retten i mikrobølgeovnen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg er enig med dig i, at det ikke er hensigtsmæssigt at lave flere kg mos og fryse det ned, det er bedre tage udgangspunkt i den mad, I andre spiser - og på den måde sikre din dreng variation og samtidig lære ham at spise "familiemad".

Det kan dog være praktisk f.eks. at have lidt kødboller liggende i fryseren. Det kan gøre det let at tilsætte lidt kød til grøntsagsmosen. Kødbollerne tages her fra fryseren, optøs i køleskab og skal herefter koge mindst 5 minutter i retten, før de serveres.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :) Har du min bog om børn og mad? I den kan du læse om de forskellige fødevarer, hvornår du kan give hvad og hvordan...

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder