Svar: Optøning af babymad
9. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
Sundhedsstyrelsen har lavet følgende retningslinjer for frysning og optøning af babymad:
- Frys maden ned i emballage, der er beregnet til mad og opbevaring ved frost. Det kan være vist med "glas og gaffelsymbol", "is-krystal-symbol", eller der kan stå "til fødevarer" eller "til frost" på emballagen.
- Nedfrysningen skal ske hurtigt.
- Maden kan opbevares ca. 1 måned i fryseren, når temperaturen holdes på minus 18 grader eller derunder.
- Spædbarnemad, der har været frosset, må aldrig fryses igen. Den skal kasseres, hvis den har været optøet.
- Kød og fisk optøs i en skål i køleskabet. Optøning i en plastpose i koldt vand kan bruges, hvis det skal gå hurtigt. Optøning i varmt vand frarådes på grund
af stor bakterievækst.
- Frug og grønt, som skal koges, optøs direkte i gryden fra fryser. Herved bevares smag, vitaminer og mineraler bedst.
- Smag altid selv på maden før du serverer den til barnet - og brug en anden ske, end du bruger til dit barn.
- Grød kan i princippet også fryses ned i små portioner. Men vent med at tilsætte modermælkserstatning til grøden til efter optøning.
Omkring brug af mikrobølgeovn skriver Sundhedsstyrelsen:
- En portion grød, frugt eller grøntsagsmos kan let tilberedes i mikrobølgeovn. For at få den rigtige konsistens, må du prøve dig frem og tilsætte mere eller mindre vand. Mælk og fedtstof tilsætte efter barnets alder.
- Husk at røre i maden, da mad i mikrobølgeovn varmes mest op i midten og mindre i yderkanterne. Følg desuden mikrobølgeovnens brugsanvisning og vejledning om tilberedning og kogetider.
Ud fra dette, så tænker jeg, at du kan varme grød, grøntsagsmos, kød, fisk osv. i en gryde, men du kan også vælge at varme retten i mikrobølgeovnen.
Jeg er enig med dig i, at det ikke er hensigtsmæssigt at lave flere kg mos og fryse det ned, det er bedre tage udgangspunkt i den mad, I andre spiser - og på den måde sikre din dreng variation og samtidig lære ham at spise "familiemad".
Det kan dog være praktisk f.eks. at have lidt kødboller liggende i fryseren. Det kan gøre det let at tilsætte lidt kød til grøntsagsmosen. Kødbollerne tages her fra fryseren, optøs i køleskab og skal herefter koge mindst 5 minutter i retten, før de serveres.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :) Har du min bog om børn og mad? I den kan du læse om de forskellige fødevarer, hvornår du kan give hvad og hvordan...
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske